Facebook
Dog-a-thon 2007

Hvordan er vejret? - Eller kunsten at planlægge en gåtur

Af Karen Andersen, suppleant til STH's bestyrelse
Foto: Heidi Taymyr Holm

Det er det første, man ser efter søndag den 9. september 2007. Lige netop den dag er det vigtigt, solen skinner. Det er nemlig Dog-a-thon dag, og vi ser helst, det er fantastisk vejr. Faktisk udviklede alle 7 i planlægningsgruppe gennem de sidste uger op til Dog-a-thon et meget nært og personligt forhold til DMI's hjemmeside og de glade vejrformidlere på diverse tv-stationer.

Nu er vejret jo ikke alt, og siden juli har gruppen mødtes for at planlægge og organisere arrangementet. Alle der er involveret undervejs, og alle der møder op for at deltage, fortjener en god og hyggelig dag.

Hvor svært kan det egentlig være at få sat en gåtur sammen? Ikke særlig svært vil nogen måske mene, men når man har over 2 personer i et rum, hvor der skal træffes beslutninger, kan det gå hen og blive interessant. Men planlægninger er afgørende, og grundlaget for et godt afviklet arrangement.

Afvikling af Dog-a-thon består af 2 faser. Første fase er den egentlige planlægning, hvor man samler erfaringer fra sidste års arrangement. Hvad gik godt, hvad gik mindre godt, og hvad havde vi købt ind. Hvem sponserede hvilke ting og hvem kunne i år have en interesse i at bidrage til arrangementet. Hvem skulle stå for presse, samt hvor, til hvem og hvordan skal informationerne ud. Hvordan bliver man indregistreret, og hvor mange telte, skal der være. Hvem kommer og hjælper til på dagen. Har vi tid nok til opvisningen og skal vi have pitt stop eller ej. Har vi husket toilettet og hvad gør vi med kagen, hvis regnen styrter ned?

Det er den svære del. Det er her fundamentet til en rigtig god afvikling af Dog-a-thon ligger. Har vi styr på detaljerne, skal vi nok få en god dag.

Næste fase er forberedelserne på selve dagen. Klargøring af pladsen til modtagelse af alle de mennesker, der syntes at Dog-a-thon er en god ide.

Vi havde hjælp fra rigtig mange venner og familie, der mødte op til dagens dont fra omkring kl. 9. De mange "hænder & fødder" som de blev døbt, betød, at vi i løbet af 3 timer havde hentet borde, rigget indregistreringstelt til med gode ting til turen, sat kaffetelt op, samt fået fordelt opgaverne i de forskellige boder og afholdt briefing.

Vi havde husket både toilettet og strøm til kaffemaskinerne, samt fået samlet en masse gode præmier til vores lotteri.

Vi fik selskab af rigtig mange glade deltagere og deres hunde - mere end 280 børn og voksne gik med. Og de fik alle en dejlig tur i Dyrehaven.

Kl. 18 var det hele overstået, pladsen ryddet og de sidste "hjælpere" ved at sige tak for i dag. Dog-a-thon 2007 var slut, om ikke andet så godt planlagt.

Og nå ja, lige afslutningsvis; det blev et Dog-a-thon afviklet i et fantastisk vejr.
 

.